REDCLAW- OBSESI

CULTIVATED RESIN
Seperti yang diketahui umum ataupun yang masih belum mengetahui, setiap tahun kuota eksport Malaysia untuk karas/gaharu adalah sebanyak 200 tan/tahun. Namun tiada yang mampu mencapai kuota yang ditetapkan oleh Cites ini dan telah menyebabkan pembaziran kuota tiap2 tahun.

Semenjak diwar-warkan mengenai kekurangan produk karas/gaharu dipasaran dunia, ramai yang bertindak dan berlumba2 untuk menanam dengan menjangkakan akan memenuhi permintaan pasaran akan datang.
 Demi menyahut permintaan berasaskan pelbagai spesis karas telah ditanam sejak kebelakangan ini di Malaysia dan diantaranya daripada spesis Crassna, Sinensis ,Hirta dan Malaccencis.

CRASSNA
Crassna ditanam untuk hasil teras ,minyak dan ada yang menanam crassna untuk menghasilkan teh dan pelbagai produk lain.
Malaccencis ditanam untuk menghasilkan resin dan minyak manakala daunnya kurang sesuai untuk dibuat teh dan rasanya juga kurang enak.

MALACCENCIS

SINENSIS
 Sinensis ditanam kebanyakkannya oleh syarikat2 yang menghasilkan produk hiliran, produk2 hiliran ini boleh menembusi semua jenis pasaran.
HIRTA













Hirta ditanam untuk pasaran tertentu kerana spesis ini lambat membesar dan spesis yang sangat jarang ditemui, akan tetapi resin/teras/damar adalah sangat mahaL.




Daripada keempat-empat yang disebutkan diatas hanya dua spesis sahaja yang ditanam oleh RAMAI orang iaitu CRASSNA  dan MALACCENCIS 

Sila renungkan persoalan dibawah:

Persoalan  1.

Apakah produk yang sesuai dihasilkan oleh kedua2 spesis ini untuk memaksimunkan pendapatan?

Jawapan

Pokok yang ditanam secara kecil2an / berkelompok sesuai untuk menghasilkan resin dan juga minyak bagi memaksimumkan pendapatan pengusaha/penanam.

Soalan 2.

Adakah hasil resin yang terhasil selepas proses perawatan pada kedua-dua spesis ini dapat dijual dan diterima pasaran ?

Jawapan

Ya dan tidak. Tentu ramai tertanya2 apa yang dimaksudkan dengan jawapan yang tidak dinyatakan penegasan ini. Apa penegasan bagi jawapan YA dan apa penegasan bagi Jawapan TIDAK?

SILA DAPATKAN JAWAPAN UNTUK PERSOALAN NO 2. JAWAPAN DITANGAN ANDA.



This entry was posted in